den 26 november 2019

Elitserieföreningen prisar

Som en del i Elitserieförenings arbete har de prisat förra årets mest värdefulle spelare: Benjamin Jonsson, Team Pergamon och årets nykomling: Daniel Nilsson, BK 59:an.
- Det vi vill är att marknadsföra vår produkt, säger Peter Ljung.

Elitserieföreningen, som representerar lagen i herrarnas Elitserie och Allsvenska serier, delar varje år ut pris till Årets mest värdefulla spelare och Årets Rookien i Elitserien. Nu har prisen för förra årets prestationer delats ut och motiverades som nedan:

Årets MVP

Årets MVP (mest värdefulla spelare) går säsongen 2018/2019 till en spelare som under våren tog stora steg och dominerade i avgörande lägen. Han var under våren topp fem i 10 elitseriematcher och när det gällde som mest lyfte han sig själv och hela laget i de två avgörande semifinalmatcherna, när mesta mästarna var på väg att åka ur slutspelet mot BK Jösse. Årets MVP hade under säsongen högst banpoängsnitt i stjärnlaget Team Pergamon med 0,66 och fick kröna säsongen med SM-Guld i 8-manna.

Årets mest värdefullaste spelare säsongen 2018/2019 är Benjamin Jonsson, Team Pergamon BC.

Daniel Nilsson

Årets Rookie

Årets rookie 2018/2019 går till en spelare som under säsong gjorde debut i elitserien för sin moderklubb BK 59:an. Han var tongivande under hela säsongen och snittade 0,53 banpoäng vilket är mycket imponerande hos en nykomling som slåss för nytt kontrakt. Han hade högst snitt bland alla nominerade och slutade topp 30 på svenska bowlingförbundets ranking över elitseriespelare, före tidigare landslagsspelare, SM-medaljörer och vinnare på Europatouren.

Årets rookie för säsongen 2018/2019 är Daniel Nilsson, BK 59:an.

Förutom pokal så erhåller pristagaren också ett klot som är framtaget i samarbete med GAPS Trading AB.

 

Prisutdelningen är en del i Elitserieföreningen arbete för att stärka Världens bästa liga där den nya styrelsen, med Team Pergamons tidigare förbundskapten Peter Ljung som ett av två språkrör, har ett ökat engagemang.
- Vi försöker väl ”boosta” upp det. Vi har haft lite dialoger under hösten och gjort en enkät under hösten där föreningarna har fått tycka till om vad de vill att vi ska göra, säger Peter Ljung.

Det Elitserieföreningen har fått som svar i den enkäten är att de flesta klubbar som spelar i herrarnas två högsta serier vill, är att marknadsföra Elitserien och göra det till en mer attraktiv produkt.
- Det tycker många lag, även i allsvenskan, är viktigt. Engagemanget måste komma från, både, förbundet och Elitserieföreningen. Vad kan vi göra när det är Elitseriematch? Om det kommer ner folk som inte är inne i den här miljön, inramningen runt matchen, om det kommer ner en journalist… här måste vi få med alla på tåget, säger Peter Ljung.

Arbetet kring att få Världens bästa liga att synas mer, och att locka mer publik, är långsiktigt och Peter Ljung pratar om att det inte går att lösa på ett par år. En fråga där de dock hoppas på någon form av lösning inom ett par år är live-streaming av matcher på Internet.
- Det förekommer ju på många håll redan i dag men där kanske man i framtiden ska ha mer. Sen om vi ska ha en portal för det också, så att gemeneman kan hitta alla matcher på ett och samma ställe och inte behöver söka runt på tretton olika ställen, säger han.

Förutom jobbet med att nå ut med herrarnas Elitserie hoppas Elitserieföreningen kunna hjälpa Nordallsvenskan genom att representera klubbarna och i en dialog med Svenska Bowlingförbundets seriekommitté, se över serien.
- Där försöker vi väl göra en form av förslag till SK kring hur man skulle kunna göra istället, säger Peter Ljung som sammanfattar Elitserieföreningens jobb:
- Öka intresset för Elitserien och förbättra produkten i serien under. Det är väl det som ligger närmast. Vi måste göra det här tillsammans. Vill föreningar ha tankar och idéer om vad vi ska jobba med så får vi ta det. Då kan de höra av sig på elitserieföreningen@gmail.com , säger han.